Max Morris Minor 1958
Sommaren 2007 gjorde Andreas ett uppehåll med bygget av Chevelle 65:an,
för att han på jobbet byggde motorn till Max Morris. P.g.a. det var Max så snäll
att han satte Andreas som motoransvarig på Morrisen under säsongen.
Det blev ett jävla åkande i den otroligt tysta och fina bussen, vi var i Norge 2 ggr,
Sundsvall 2ggr,Piteå 2ggr, Skellefteå, Västerås och sist men inte minst i Malmö.
Varav Västerås, sista Piteå och Malmö regnade bort, But that’s Dragracing
Det var en ganska händelserik sommar, vi skrotade ett gäng turbiner och växellådor,
Max var nära att mer eller mindre skrota Morrisen vid tre tillfällen och avslutade
säsongen med att få vatten i 8:ans cylinder. Men vi lyckades ganska bra ändå,
Max fick det han ville en 7 sekundersrepa med bilen, 7.81 285 km/h på 402m
och där fick alla på näsan som sagt att det inte skulle gå med den lilla bilen.
Andreas vill tacka lilla Max för en Fiiin sommar!
och tack till alla andra som var med och lekte under sommaren,
Dennis, Piraten, Snigel, Snigelpappan, Snigelfarfar, Björner, Linus,
Karl-jivar, Simon, Erik, Musta, Tony och Matilda.
Lite fakta om den lilla köttbullen.
Motor: Cheva BB 632 cui
Effekt: 1045hk/ 1050nm
Låda: JW powerglide
Turbin: ATI 5000 stall
Hjulbas: 88 tum (ja jättekort)
Övrigt: mittplacerad förare
60 fot: 1.18
Bästa ET: 7.81
Bästa top speed: 285 km/h