Building first Chevelle chassis

Sorry, only in Swedish!

1:a chassiet som byggdes av mig med hjälp av Janne Snowball i hans lokaler som senare såldes då det under vägen upptäcktes fel och att det inte blev som det var tänkt från början….

Byggbilder från 2007
omvänd kronologisk ordning


Slutet av februari
Vi får klart skyddsröret runt tanken, sätter dit ett extra rör som förstärkning till övre fjäderbensinfästningen, monterar ihop framvagnen eftersom framdäcken har kommit hem och vi ställer ner den på marken för första gången som ett rullande chassie äntligen. 

 


Mitten av februari
Vi monterar ett så kallat ”blow back kit” hindrar motorn och låda att röra sig framåt och bakåt. 

Främre motorplåten är på plats och fästen till den i chassiet, vi påbörjar lite ideer för skyddsröret runt tanken i fram,

Och vi får dit huvudbromscylindern.

 


Början av februari
Kopplingspedal och bromspedal är på plats, vi har fått dit stolen och fästen för bältet och rattstången sitter där den ska. 

Äntligen går det att torrköra på riktigt Jippi!

 


Slutet av januari
Fönsternätet är på plats, har tillverkat växellådsfäste för Lencon och byggt ihop kardanfångaren. 

Nya framfälgarna från Weld Racing har kommit hem från USA, å dom är riktigt snygga!

 


Början av januari
Nu är det sista på dubbelramen byggt, chassiet är helsvetsat tog ca 40 timmar, det blev att tillbringa mellandagarna i garaget men vad skulle man annars göra vara ledig? Nää vad är det. 

Det har också inhandlats bakdäck med Weld Racing bead lock fälgar, koppling och ett stort lass med delar från USA.


Byggbilder från 2006


Slutet av december
Bilen hämtas hem från Snowball Racing i Eskilstuna 2006-12-21. 

Chassiet börjar bli klart, hittills har Andreas själv lagt ca 260 timmar på chassiet under totalt 17 dagar hos Janne,

vilket blir ca 15,3 timmar per dag, långa dagar blev det! Plus att Janne, Dennis & Jonatan har hjälp till, så vi är nog
uppe i ca 400 timmar totalt och då är inte allt helsvetsat ännu.

 


Mitten av december
Andreas hos Janne, mer rör fan tar det aldrig slut? Den här helgen har Andreas bestämt att bilen ska bli så pass klar att den ska kunna hämtas veckan efter. Då kör vi framvagnen kommer på plats och övre fjäderbensinfästning plus rör, karossen lyfts av dubbelramen blir klar (vänster rör var ett h-vete), stödhjulen tillverkas var klar med dom vid 9-tiden på söndagskvällen. 

Andreas lärde sig en sak under den här helgen, det går visst om man vill allt går så är det bara. Janne lärde sig också en sak att Andreas har DAMP! Eller som Janne sa vuxendamp. Vadå? Det är väll helt normalt att jobba 65-70 timmar på 3.5 dygn, man börjar 08.00 på morgonen och lägger ner runt 02.00-03.00 på natten, varför sova när man kan bygga räserbil. Chassiet blev ju hämtningsklart och Janne har lärt sig att bara för att man är ung sover man inte bort hela dagarna och att Andreas är mer sjuk än Janne själv.

 


Början av december
Andreas och Dennis åker ner till Janne, nedre stötdämparinfästningen är på plats, bakre krängningshämmaren kommer dit, karossen monteras igen, på en bild här ser man hur låg bilen blir när Andreas står bredvid den på chassie jiggen, chassiet är färdigt i bak. 

 


Slutet av november
Andreas hos Janne, bakre kardanfångaren kommer på plats, Janne och Andreas tillverkar en jigg för framvagnen då den gamla blev förstörd i den tråkiga branden som Janne råkade ut för i Nyköping. 4-link stagen kommer på plats, övre stötdämparinfästningen till bakdämparna kommer dit, plus diverse kryss här och där. Karossen pallas upp för att få en uppfattning om hur bilen kommer att se ut när den är klar och kan bara säga FRÄNT! 

 


Mitten av oktober
Andreas hos Janne, Janne har fixat stolsunderrede och 4-link plattor till chassiet, vi får dit 4-link plattorna, fortsätter att snickra på bakramen 

(svansen), Strange framvagnen har kommit från USA, det har även köpts en kuggstång från Volvo 340 som har renoverats, (svansen) blir nästan klar och diverse förstärkningsrör kommer dit.

 


Början av oktober
Dags igen Andreas och Dennis åker ner till Janne, det handlas ännu mera rör, tackar Anders Bremö för lånet av pickisen. 

Bak vagnen (svansen) på chassiet påbörjas och karossen lyfts av.

 


Slutet av sep. månad
Nu börjar det på riktigt Andreas och Jonatan åker ner till Snöbollen och börjar bygga på chassiet. 

Det börjas med att kapa ur en massa i karossen för att få plats, bottenramen byggs, vi bockar huvudbågen, får dit dom främre rören

(vid a-stolparna), kryssen i dörröppningen och funny car buren. Kolla Andreas på dom sista bilderna, han ser lagom slut ut.

 


Första besöket i mitten av september 2006
Första besöket hos Snowball i mitten av september 

Gamla chassiet som köptes i Bjursås har precis sålts. Andreas, Åke och Jonatan tar ner karossen till Snöbollen i Eskilstuna det snackas en massa under en hel dag, vi torrkör Jannes Pro Stock Volvo, och vi provmonterar karossen på chassijiggen mäter ut höjden på bilen och konstaterar att den ska bli jävligt låg ca 135 cm!! till högsta punkt race ready, och vi hoppas på att inte behöva göra för kraftiga karossmodifieringar då vi vill att bilen ska se ut som en Chevelle 65a och inte ett strömlinjeformat ufo, visst gör det att den blir lättare att åka fort med men det skall ju trots allt vara en ”raggarbil”