Chevelle 64

ÅBM racings gamla bil såldes 2006-11-12, mot vår vilja, men det gynnar framtida galenskaper . Se den nya lyckliga ägaren från Borlänge här,
ÅBM önskar lycka till i framtiden

Kaross: Bilen är mycket ombyggd i Falun på 1980-talet. Tillbakaflyttad torpedvägg, nytt golv samt kardantunnel, störtbur och   huv, skärmar, dörrar, baklucka, stötfångare och rutor i plast förutom vindrutan som är i glas. Vikt ca 1300 kg på startlinjen. Har bra regpapper

Inredning: eloxserad aluminium inredning, Autometer mätare hastighet, varvräknare, volt. lambdamätare, vattentemp, oljetemp till motor och låda, laddtryck, lustgastryck, shift lite, oljetryckslampa och bränsletryck till både motorn och till lustgasen. B&M shifter, linelock,  2 st RCI plaststolar med överdrag, G-force 5-punktsbälten, Grant ratt, wilwood rattnav, så ratten är avtagbar .

Framvagn: Egentillverkade övre bärarmar Global West undre bärarmar. Volvo skivbromsar,
kuggstångsstyrning från en Opel Ascona,  QA1justerbara dämpare, spunna bromsslangar

Bakvagn: Bakaxeln är upphängd i 4-link  QA1 justerbara coilovers,  Competition Engineneering krängningshämmare , Ford 9-tum baxaxel  med pinjong support i aluminium, spole, 35-spline drivaxlar och yoke från Mark Williams. Utväxling 4:56, Mercury trumbroms, spunna bromsslangar, Kardan från Svea Bil.

Däck och fälgar: Weld  Racing “Draglite” fälgar 3.5×15 fram och 14×15 bak.
DÄCK: Fram 145/60-15 radialdäck, Bak,  Hoosier  Quicktime pro dot  31×18.5-15

Växellåda: TH350 egenbyggd med extra lameller,  manuellt ventilhus, med transbrake, tråg från TCI. Stor oljekylare, spunna slangar  8 tums turbin från STC Jönköping med ca 3800rpm i stallspeed.

Bränslesystem: Fuelcell i skuffen, Mallory bensinpump till motorn samt en blå holley till lustgasen, alla bränsleledningar i stålomspunnen AN-slang  Holley bränsleregulatorer

Tändsystem: MSD fördelare, tändbox MSD 7 al2, kablar, retardbox till lustgasen och kompressorn, 3 step modul (varvstopp)

Avgassystem: Egenbyggda headers med 1 3/4″ primärrör,  lindade med avgasbandage 3″ rostfritt avgassystem.

Motor: Original  350 4-bult block, borrat 0,30” över med alla tänkbara maskinarbeten gjorda på Birka motorrenovering, betongfyllt upp till vattenpumpen.
gjuten scat vev,  Eagle stakar, TRW kompressorkolvar, ca 8,1:1 i komp, SFI godkänd damper och flexplatta, balanserat hos Värmdö motorteknik. Mildon Tråg
Doug Herbert kompressor rullkam, true roller kamdrivning, crane stötstänger,  Compcams 1.5 rullvippor. Doug Herbert Performance stödgördlar.

Egenportade Edelbrock RPM toppar med 2.02/1.6 ventiler. Roller fjädrar Dart ventilkåpor. Egentillverkade” puketanks”
Proform elektrisk vattenpump. Weiand 6-71 kompressor 1:1 drivning,  Blower Drive Service hjul, kevlarrem.

Dubbla holley 600 för kompressor bruk. Nos dual cheater  lustgassystem med 150 hk bestyckning accel kool blue luftfilter med egen tillverkad luftburk

Effekt: 607 hästar, 620 Nm @ 6900 Nm + lustgas. Det var innan motorn byggdes om, 623 hk nu teoretiskt med sluthastigheten utan gas

Bästa tid: 60fot 1,34  9.37 sek  228 km/h med 150hk lustgas,1,45 60fot  10.16 sek  213 km/h utan gas

Övrigt: Besiktigad och godkänd av svensk bilprovning 2004! Då utan kompressor och med mönstrade däck men fortfarande lika breda.

Lite som gjordes under vintern 2005-2006 klicka här

Kolla den första starten med kompressormotorn klicka på länken

För bilder/filmer och även för en provtur kolla in länken

ÅBM racings gamla bil såldes 2006-11-12, mot vår vilja, men det gynnar framtida galenskaper . Se den nya lyckliga ägaren från Borlänge här,
ÅBM önskar lycka till i framtiden.





 

Kaross: Bilen är mycket ombyggd i Falun på 1980-talet. Tillbakaflyttad torpedvägg, nytt golv samt kardantunnel, störtbur och   huv, skärmar, dörrar, baklucka, stötfångare och rutor i plast förutom vindrutan som är i glas. Vikt ca 1300 kg på startlinjen. Har bra regpapper

Inredning: eloxserad aluminium inredning, Autometer mätare hastighet, varvräknare, volt. lambdamätare, vattentemp, oljetemp till motor och låda, laddtryck, lustgastryck, shift lite, oljetryckslampa och bränsletryck till både motorn och till lustgasen. B&M shifter, linelock,  2 st RCI plaststolar med överdrag, G-force 5-punktsbälten, Grant ratt, wilwood rattnav, så ratten är avtagbar .

Framvagn: Egentillverkade övre bärarmar Global West undre bärarmar. Volvo skivbromsar,
kuggstångsstyrning från en Opel Ascona,  QA1justerbara dämpare, spunna bromsslangar

Bakvagn: Bakaxeln är upphängd i 4-link  QA1 justerbara coilovers,  Competition Engineneering krängningshämmare , Ford 9-tum baxaxel  med pinjong support i aluminium, spole, 35-spline drivaxlar och yoke från Mark Williams. Utväxling 4:56, Mercury trumbroms, spunna bromsslangar, Kardan från Svea Bil.

Däck och fälgar: Weld  Racing “Draglite” fälgar 3.5×15 fram och 14×15 bak.
DÄCK: Fram 145/60-15 radialdäck, Bak,  Hoosier  Quicktime pro dot  31×18.5-15

Växellåda: TH350 egenbyggd med extra lameller,  manuellt ventilhus, med transbrake, tråg från TCI. Stor oljekylare, spunna slangar  8 tums turbin från STC Jönköping med ca 3800rpm i stallspeed.

Bränslesystem: Fuelcell i skuffen, Mallory bensinpump till motorn samt en blå holley till lustgasen, alla bränsleledningar i stålomspunnen AN-slang  Holley bränsleregulatorer

Tändsystem: MSD fördelare, tändbox MSD 7 al2, kablar, retardbox till lustgasen och kompressorn, 3 step modul (varvstopp)

Avgassystem: Egenbyggda headers med 1 3/4″ primärrör,  lindade med avgasbandage 3″ rostfritt avgassystem.

Motor: Original  350 4-bult block, borrat 0,30” över med alla tänkbara maskinarbeten gjorda på Birka motorrenovering, betongfyllt upp till vattenpumpen.
gjuten scat vev,  Eagle stakar, TRW kompressorkolvar, ca 8,1:1 i komp, SFI godkänd damper och flexplatta, balanserat hos Värmdö motorteknik. Mildon Tråg
Doug Herbert kompressor rullkam, true roller kamdrivning, crane stötstänger,  Compcams 1.5 rullvippor. Doug Herbert Performance stödgördlar.

Egenportade Edelbrock RPM toppar med 2.02/1.6 ventiler. Roller fjädrar Dart ventilkåpor. Egentillverkade” puketanks”
Proform elektrisk vattenpump. Weiand 6-71 kompressor 1:1 drivning,  Blower Drive Service hjul, kevlarrem.

Dubbla holley 600 för kompressor bruk. Nos dual cheater  lustgassystem med 150 hk bestyckning accel kool blue luftfilter med egen tillverkad luftburk

Effekt: 607 hästar, 620 Nm @ 6900 Nm + lustgas. Det var innan motorn byggdes om, 623 hk nu teoretiskt med sluthastigheten utan gas

Bästa tid: 60fot 1,34  9.37 sek  228 km/h med 150hk lustgas,1,45 60fot  10.16 sek  213 km/h utan gas

Övrigt: Besiktigad och godkänd av svensk bilprovning 2004! Då utan kompressor och med mönstrade däck men fortfarande lika breda.

Lite som gjordes under vintern 2005-2006 klicka här

Kolla den första starten med kompressormotorn klicka på länken

För bilder/filmer och även för en provtur kolla in länken